Topprankade återförsäljare
Slay the Spire är en blandning av ett roguelike-liknande videospel och ett kortspel för att bygga kortlekar. I början av en spelomgång väljer spelaren mellan en av tre redan skapade karaktärer och en startlek med kort. Enligt sitt val får spelaren en initial mängd hälsa, guld och en startrelik som ger en viss färdighet, tillsammans med en kortlek med grundläggande attacker och defensiva kort. Deras val bestämmer också de potentiella färgkodade kort som är uttryckligen kopplade till den karaktären och som de kommer att stöta på under spelets gång.
Målet är att gå igenom flera nivåer av en spire, där varje nivå har flera sannolika händelser utspridda i en slingrande struktur med en bossstrid i slutet av nivån. Dessa händelser kan inkludera strider med monster, lägereldar för att läka eller uppgradera kort till kraftfullare versioner, butiksinnehavare för att köpa kort, reliker och drycker, samt för att ta bort kort från kortleken, kistor med slumpmässig byteshandel och slumpmässiga valbaserade möten.
Striderna är turordningsbaserade och vid varje tur får spelaren en ny uppsättning kort och tre energipoäng. Spelaren kan lägga ut hur många kort som helst så länge han/hon har energi för att betala kostnaderna för varje kort, och i slutet av varje tur kastas alla kort som inte har lagts ut och läggs i en annan hög. Spelarnas kort är unika för varje karaktär, men de innehåller vanligtvis deras viktiga attackkort för att tillfoga motståndare skada, färdighetskort för att förstärka sig själv, debuffa motståndare eller öka sin blockerande kraft för varvet, och kraftkort med effekter som förblir i spel fram till slutet av striden. Varje motståndare på fältet telegraferar vilket drag de kommer att göra: om de attackerar och med hur mycket skada, blockerar eller kastar en trollformel för att förstärka sig själva eller debuffa spelaren. I vissa fall kan motståndarens attack eller spelarkorten lägga till ospelbara kort som representerar stridsförhållanden till spelarens kortlek, som till exempel sår.
Spelarna kan bestämma den bästa strategin för att undvika att ta skada efter att de avslutat sin tur. Om spelarnas hälsa går under noll är spelet över och de måste börja om från botten av spiran igen. Om spelaren däremot besegrar alla monster i en strid får de vanligtvis guld och ett val av ett av tre slumpmässigt genererade kort som de kan lägga till sin kortlek, om de så önskar. Annat byte som man kan få från monster eller andra möten inkluderar reliker som ger en permanent karaktärsbuff under spelets gång, till exempel ökad maximal hälsa, extra energipoäng, lägre kastkostnader och automatisk blockering, eller engångsdrycker som kan konsumeras när som helst utan kostnad för att återställa hälsan, buffra spelaren och avtrubba eller skada fienden.
Slay the Spire
Slay the Spire är en blandning av ett roguelike-liknande videospel och ett kortspel för att bygga kortlekar. I början av en spelomgång väljer spelaren mellan en av tre redan skapade karaktärer och en startlek med kort. Enligt sitt val får spelaren en initial mängd hälsa, guld och en startrelik som ger en viss färdighet, tillsammans med en kortlek med grundläggande attacker och defensiva kort. Deras val bestämmer också de potentiella färgkodade kort som är uttryckligen kopplade till den karaktären och som de kommer att stöta på under spelets gång.
Målet är att gå igenom flera nivåer av en spire, där varje nivå har flera sannolika händelser utspridda i en slingrande struktur med en bossstrid i slutet av nivån. Dessa händelser kan inkludera strider med monster, lägereldar för att läka eller uppgradera kort till kraftfullare versioner, butiksinnehavare för att köpa kort, reliker och drycker, samt för att ta bort kort från kortleken, kistor med slumpmässig byteshandel och slumpmässiga valbaserade möten.
Striderna är turordningsbaserade och vid varje tur får spelaren en ny uppsättning kort och tre energipoäng. Spelaren kan lägga ut hur många kort som helst så länge han/hon har energi för att betala kostnaderna för varje kort, och i slutet av varje tur kastas alla kort som inte har lagts ut och läggs i en annan hög. Spelarnas kort är unika för varje karaktär, men de innehåller vanligtvis deras viktiga attackkort för att tillfoga motståndare skada, färdighetskort för att förstärka sig själv, debuffa motståndare eller öka sin blockerande kraft för varvet, och kraftkort med effekter som förblir i spel fram till slutet av striden. Varje motståndare på fältet telegraferar vilket drag de kommer att göra: om de attackerar och med hur mycket skada, blockerar eller kastar en trollformel för att förstärka sig själva eller debuffa spelaren. I vissa fall kan motståndarens attack eller spelarkorten lägga till ospelbara kort som representerar stridsförhållanden till spelarens kortlek, som till exempel sår.
Spelarna kan bestämma den bästa strategin för att undvika att ta skada efter att de avslutat sin tur. Om spelarnas hälsa går under noll är spelet över och de måste börja om från botten av spiran igen. Om spelaren däremot besegrar alla monster i en strid får de vanligtvis guld och ett val av ett av tre slumpmässigt genererade kort som de kan lägga till sin kortlek, om de så önskar. Annat byte som man kan få från monster eller andra möten inkluderar reliker som ger en permanent karaktärsbuff under spelets gång, till exempel ökad maximal hälsa, extra energipoäng, lägre kastkostnader och automatisk blockering, eller engångsdrycker som kan konsumeras när som helst utan kostnad för att återställa hälsan, buffra spelaren och avtrubba eller skada fienden.
(*) Vi upptäckte den här produkten tillgänglig från 15 leverantörer som stöder 4 DRM-system: Steam, Nintendo eShop, Xbox Live & Sony PSN på 4 plattformar - PC, PS4, Switch & XboxOne. Spelet kommer i utgåvan Standard. Vårt prisjämförelseverktyg har identifierat 35 digitala erbjudanden. och 1 priser för den fysiska versionen.
svarar på meddelandet från