Det finns ett antal faktorer som spelare kan förbättra för att få bättre resultat när de spelar förstapersonsskjutarspel, men det finns även saker som påverkar ditt spel som du inte har någon kontroll över. Detta gäller särskilt när vi pratar om tävlingar på högsta nivå, där latensen kan vara skillnaden mellan liv och död för din karaktär. Om du spelar på en plattform som bättre tillåter dig att spela med en bredare vy kommer du definitivt att dra fördel mot spelare som inte är i samma situation, och det är något som har bekymrat Apex Legends-spelare varje gång crossplay har nämnts.
Spelare som spelar på PC har vanligtvis tillgång till snabbare och mer kraftfulla maskiner än de som spelar på konsoler, vilket betyder att samma skicklighetsnivå för de spelare som har en bra PC kan upptäcka andra spelare från längre avstånd, och få en märkbar fördel gentemot dem. Därför var inte alla nöjda när Respawn Entertainment annonserade att de implementerar cross-play i Apex Legends och vissa bekymmer i frågan började att oroa många spelare.
För att lösa problemet har Titanfall-seriens skapare beslutat sig för att inte blanda PC-spelare med de som spelar på konsoler. Detta har avslöjats av programvaruutvecklaren Jake Smullin hos Respawn i en Tik Tok-video där han bekräftar att "Man endast kommer att vara i PC-crossplay om man har en PC-spelare i sitt lag".
Även om detta kan verka motsägelsefullt till vad syftet med att implementera crossplay, vilket är att spelare på olika plattformar ska kunna spela med varandra, så är det troligtvis det enklaste sättet att hantera problemet, vilket inte bör störa spelare längre. Det ger även möjlighet för Apex Legends att fortsätta vara ett av de mest spelade Battle Royale-spelen i en genre som får mer konkurrens varje dag då många andra spel adderar battle royale-funktioner i sina spel.
svarar på meddelandet från